donderdag 16 april 2009

The lost art of creating half decent commercials

Ik wil het vandaag graag eens met jullie hebben over reclames. De aanleiding daarvoor is dat ik het idee heb dat reclames steeds ongeïnspireerder en slechter worden. Steeds minder vaak zijn reclames een beetje grappig of in iedergeval niet extreem iritant.

Er zijn eigenlijk twee reclames die zo slecht zijn dat ik besloot deze post te schrijven. De eerste is die nieuwste reclame voor witte reus. Van deze reclame kan ik godzijdank geen filmpje vinden. De inhoud van de reclame komt ongeveer neer op dat ze een 'gewone' huisvrouw vragen waarom zij witte reus gebruikt. Ik zeg: "'gewoon'" omdat het zo overduidelijk geacteerd is dat je er bijna van moet huilen, er is niet eens een beetje geprobeerd een fatsoenlijk actrice te nemen, of de reclame op enige manier geloofwaardig te maken. Gewoon om te huilen.
De andere reclame is die voor het homeopatische (dat betekent dat het niet bewezen helpt, maar dat je er in ieder geval niet dood aan gaat) geneesmiddel Oscillococcinum. In deze reclame vragen ze 'willekeurige' voorbijgangers om de naam van het middel uit te spreken. Deze reclame heeft een paar problemen, ten eerste hoe extreem goedkoop deze eruit ziet. Ten tweede dat de acteurs extreem slecht zijn, check vooral wat die eerste gozer met z'n hoofd doet als ie "Die naam, daar waag ik mij niet aan." zegt. Om te huilen. Verder zit er nog een grove fout in het product, namelijk, de naam; niet te onthouden. Om dat dan ook nog in de reclame te benadrukken is gewoon stom.

Er waren natuurlijk altijd al slechte reclames maar ik heb het idee dat dit de laatste tijd echt enorm is toegenomen. De reclames in Nederland beginnen tegenwoordig steeds meer te lijken op die verschrikkelijke reclames die je in 3e wereld landen als Frankrijk, Spanje en Italië op tv ziet.

Er zijn natuurlijk ook nog goede reclames. Dan denken we natuurlijk aan de geniale inktvip reclame van KPN uit 2007 of de moderne techniek reclame van Planet Internet uit 2005.



Goede reclames hebben voor het bedrijf wat de reclame maakt een hele hoop voordelen. Ten eerste zappen mensen niet tijdens de reclame weg. Voor de inktvip reclame bijvoorbeeld bleef ik gerust een heel reclame blok kijken. Ten tweede krijg je door een goede reclame een hoop publiciteit buiten de reclame om; je wordt genomineerd voor de gouden Loekie, mensen hebben het over je reclame, denk daarbij aan dat half Nederland elkaar nog steeds begroet met goeiemoggel. Ten derde krijgen mensen doordat je een fatsoenlijke reclame maakt geen enorme hekel aan je product. Ik moet er niet aan denken ooit Oscillococcinum te kopen, vanwege de slechte reclame. Ik heb wel vaker bij bepaalde producten voor de concurrent gekozen omdat hun reclame niet half zo irritant was. Verder link je door de slechte reclame ook een geïrriteerd gevoel aan je product.

Dus reclame makers, bedenk in godsnaam weer eens wat fatsoenlijke reclames. Voor de mensen die reclames laten maken, trek er fatsoenlijk wat geld voor uit. Je kunt beter geen reclame maken dan een slechte reclame, dan kun je beter op andere manieren de publiciteit zoeken. Ook hoef je echt niet akkoord te gaan met het eeste voorstel van de reclame mensen, je mag ze best een beetje laten zwoegen voor hun geld.

Dit is trouwens de reclame waarvan ik denk dat die de gouden Loekie 2009 gaat winnen zoals het er nu voor staat.

2 opmerkingen:

  1. leuke blog! Ben het met je eens :) Heineken reclame moet ook winnen! ook een irritante reclame is die reclame voor hoestdrank op de radio, krijg je steeds monotoon iemand die "hoest hoest hoest hoest" zegt, met daarna een superirritant vrouwtje wat vraagt: last van vastzittende hoest?
    heel irritant :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. die reactie van Bavaria op heineken is nog genialer xD die nieuwe hooikoorts-alert reklame is ook focking irritant, en de nieuwe KPN PChuppel is echt hip (met de goeiemoggel neger ^^)

    BeantwoordenVerwijderen